NLDelphi logo

Apada
Start Forum Nieuws Artikelen Links E mail Statistieken
NLDelphi

Ga Terug   NLDelphi > Tips voor je collega's > Boekhoek

Antwoord

Onderwerpopties Zoek in onderwerp Stem op Onderwerp Weergavemodus
Oud 11-Oct-09, 23:35   #1
henkhendrix
HenkH

Nederlandstalige boeken DBasetoepassingen

Hallo allemaal,
Ik probeer me het programmeren van databasetoepassingen in Delphi eigen te maken, beschik over versie 5 enterprise. Aanmaken van databases is geen probleem maar het maken van lijsten/rapporten/overzichten wordt in de boeken die ik heb nauwelijks behandeld. (Programmeren in Delphi van Mitchell C. Kerman, Basiscursus Delphi van Martin Stefansky, Snel leren programmeren van Thomas Binzinger)
Ik vind wel Engelstalige boeken maar zou de voorkeur geven aan een Nederlandstalig boek. Weet iemand of dat bestaat?
Bij voorbaat dank voor tips.
Henk
henkhendrix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-Oct-09, 00:19   #2
VideoRipper
Fornicatorus Formicidae™

VideoRipper's Avatar

Ze zullen gegarandeerd bestaan, maar ik kan je helaas geen titel noemen die hier dieper op in gaat.
Het is jammer dat je per sé een Nederlandstalig leerboek zoekt, want van Engelstalige uitgaven
zijn er genoeg te vinden.

Persoonlijk vind ik een boek om iets op de computer te leren een beetje raar; in mijn bescheiden
mening is een boek iets voor op de bank in de huiskamer (dat kan een spannende detective
zijn maar zeker ook een boek voor het leren van een vreemde taal), voor het leren/je verdiepen
in een computer-taal (of aanverwante zaken) geef ik zelf de voorkeur aan informatie die te vinden
is op het internet (wat jammer genoeg bijna altijd in het Engels is) en dan maar aanrommelen totdat
het lukt wat je probeert te bereiken...

Maar goed, dat is mijn mening en ik kan me voorstellen dat er een heleboel mensen zijn die
minder autodidactisch zijn ingesteld, maar je kunt natuurlijk de uitdaging uitgaan om een aantal
zaken uit de Delphi help (en de demo's) over te nemen en proberen deze te doorgronden.

Bij eventuele vragen kun je altijd bij ons (in het Nederlands!) om hulp en advies vragen.

Of gewoon even op een reply van een van onze andere gewaardeerde leden afwachten

Greetz, succes bij de zoektocht en welkom bij NLDelphi!

Peter.
Oud 12-Oct-09, 07:00   #3
jkuiper
John Kuiper

Citaat:
het maken van lijsten/rapporten/overzichten wordt in de boeken die ik heb nauwelijks behandeld.
Dit is een andere tak van sport. Als je weet hoe je queries kan aanmaken, ben je al voor 90% klaar. Dan is er nog een interpretatie van data in een rapport. Ik zelf maak gebruik van 1 to 3 tabellen, waarvan ik zelf de header aanmaak en de tabel vul, om vervolgens mijn data te presenteren in mijn rapport. Maar natuurlijk kan je ook gebruik maken van tabellen binnen je rapport.
Oud 12-Oct-09, 08:18   #4
JanRoza
Member

Afhankelijk van wat voor overzichten je wilt maken is het misschien handig eens te kijken naar FastReports of het freeware broertje FreeReport.
Ten eerste heb je hier vrij snel en makkelijk een fraai overzicht mee aangemaakt en ten tweede zit bij deze componenten goede documentatie (pdf en engelstalig) en worden er voorbeelden meegeleverd.

Natuurlijk moet je dan wel weer eerst met deze component leren werken, maar dat gaat vrij snel.
JanRoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-Oct-09, 16:21   #5
Henkie
Reader

Henkie's Avatar

Als je een boek zoekt, zoek dan direct een Engelstalig boek. De Nederlandse vertalingen zijn soms meer dan krom.
Oud 13-Oct-09, 15:50   #6
henkhendrix
HenkH

ik heb fastform gedownload, benieuwd of ik verder mee kom...
Bedankt voor de tip.
Henk
henkhendrix is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Bookmarks

Momenteel bekijken: 1 (0 leden en 1 gasten en/of zoekmachine bots) actieve gebruikers dit onderwerp

Onderwerpopties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Geavanceerd zoeken
Weergavemodus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Berichting Regels